Перегонова Алла Миколаївна

Тема, над якою працюю:

Критичне мислення як засіб формування та розвитку творчих здібностей молодших школярів.


Мета сучасної освіти полягає не у тому, щоб просто надавати інформацію учням, а у тому, щоб розвивати критичний спосіб мислення. Освіта орієнтована на майбутнє, яке не може бути наперед визначеним, а отже першочерговим є розвиток тих умінь і навичок мислення, що дають змогу адекватно оцінювати нові обставини й формувати стратегію подолання проблем, які можуть виникнути. Таким чином, розвиток критичного мислення стає найактуальнішим за часів інтенсивних соціальних змін, коли неможливо діяти без постійного пристосування до нових політичних, економічних та інших обставин, без ефективного вирішення проблем.

Розвиток КМ є важливим як для дітей, так і для дорослих, бо у світі, де має місце інформаційна війна, важливо вміти розпізнавати інформацію, аналізувати джерела і мотиви, приймати зважені рішення. В період розвитку інформаційних технологій цінується вміння професійного пошуку необхідної інформації, здатність її проаналізувати, оцінити та застосувати.

Додайте текст тут...

Урок, присвячений «Дню Соборності УкраЇни»

Мета: розвивати громадські якості особистості: патріотизм, самосвідомість. Виховання в учнів любові до Батьківщини, українського народу, державної мови, розуміння того, що від сумлінної праці й навчання кожного, від усвідомлення себе часткою українського народу залежить майбутнє у сучасне нашої держави. Привити обов'язок - берегти і зміцнювати рідну державу, ніколи не забувати про сумний досвід минулого, з оптимізмом дивитись у майбутнє.

Обладнання: державна-та національна символіка, вислови про Україну та композиції з квітів. Мультимедійне обладнання, ноутбук, відеоматеріали.

Вчитель: Сьогоднішні наш урок ми присвячуємо відродженню України, Дню соборності нашої держави. Людина народжується і отримує в спадщину найдорожче - Батьківщину. Її не обирають, вона, як і мати - одна.

Україна-країна хвилюючої краси, радості і печалі, розкішний вінок з рути і барвінку, чорнобривців і калини. Це бентежна історія мужнього народу, що віками боровся за волю, за єдність, за своє щастя.

Вірші про Україну

Рідна Україна- мова солов'їна,

Золоте колосся, маки у житах.

Край воріт- калина, верба, яворина,

Храми і світлиці в барвах- рушниках.

Рідна Україна- то душі краплина,

Пісня журавлина у ранковий час.

Рідна Україна- то земля єдина,

Що сходив ногами босими Тарас.

1.Історія виникнення свята.

22 сiчня - день Соборностi України. Майже 100 рокiв тому це слово було вписане в iсторiю українського народу, але святковим днем українського календаря воно стало тiльки вiднедавна. Так трапилось, що протягом багатьох столiть iсторичного розвитку Україна не мала власної державностi i єдиної територiї. Українськi землi у різні часи належали багатьом державам: найбiльше Росiї, Литвi, Угорщинi, Речi Посполитiй, Румунiї, Чехословаччинi, Османській імперії.

Напередодні Першої світової війни Наддніпрянська Україна входила до складу Російської імперії. Західна Україна належала Австро-Угорщині. У результаті революції в Росії та розпаду Австро-Угорської імперії утворились дві, різні за міжнародними, політичними, економічними і соціальними орієнтирами, але рідні по крові держави: Українська Народна Республіка і Західноукраїнська Народна Республіка. Історична доля цих земель склалася так, що один народ був змушений розділитися, і обидві його частини пішли своїм шляхом розвитку.

Перегляд відео.

Ми живемо в незалежній і суверенній країні. Але шлях до нашої незалежності був дуже довгим і тернистим. Щороку 22 січня весь український народ із вдячністю згадує тих героїв, які словом і багнетом намагалися відродити незалежну соборну Українську державу. Ми згадаємо той день - 22 січня 1919 р., коли було проголошено Акт злуки Української Народної Республіки і Західноукраїнської Народної Республіки, що було першим кроком до об'єднання українських земель. Саме тому ми відзначаємо 22 січня як День соборності України. Офіційно в Україні День Соборності відзначається з 1999 року.

Пропоную вам переглянути відео та дізнатися що саме означає цей день для нашої країни. Після прослуховування відео ви маєте мені сказати значення та дату цієї події .

Перегляд відео.

2.Історичні факти про бажання людей відзначати свято.(Юля Сіренко)

22 січня 1973 року в Чорткові на Тернопіллі гурт молоді під орудою Володимира Мармуса вивісив жовто-блакитні прапори (за що хлопців ув'язнили в радянському концтаборі).22 січня 1978 р. на знак протесту проти російської окупації біля могили Тараса Шевченка в Каневі спалив себе Олекса Гірник із Калуша.22 січня 1990 року сотні тисяч українців узялися за руки, утворивши "живий ланцюг" від Києва до Львова, на згадку про проголошення Акту Соборності.

Так яке значення має цей день для українців?

Чи важливий це крок для держави?

Які думки у вас викликають з цього приводу?

Кожна країна світу має свої символи. Які символи має наша держава?

3. Повторення державної символіки України.(вчитель)

Конституція України

Стаття20

Державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб України і Держав­ний Гімн України.

Державний Прапор України - стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жов­тою кольорів.

Столицею України є місто Київ.

Головним елементом Державного Гер­ба України є тризуб.

Державний Гімн України - національний гімн на музику М. Вербицького із словами Павла Чубинського.

4. Кросворд на тему «Соборна Україна».

5.Ребуси на тему «Єдина Україна»

6. Пазли на тему « Карта України».

7.Вікторина на тему «Державні символи України».(вчитель)

Вікторина

1. Назвіть один із найдавніших знаків, який є гербом України.

(Тризуб)

2. Коли було прийнято постанову про Держав­ний прапор України і якого він кольору?

(28 січня 1992 p., жовто-блакитний)

3. Як називається Гімн України?

(«Ще не вмерла Україна»)

4. Хто є автором слів Гімну України?

(Павло Чубинський)

5. Назвіть український Національний герб.

(Тризуб)

  • Назвіть найбільшу святиню українського на­роду в музичній символіці.

(Гімн)

  • Назвіть композитора, який вірш П. Чубинського поклав на музику, цей твір невдовзі став гімном.

(Михайло Вербицький)

Вірші про Україну

8. Молитва за Україну.( Гиря Ярина)

Боже-Отче всемогутній, захисти коханий край!

Дай нам вийти у майбутнє, мужність і сміливість дай!

Хай ковтне свободи раю той, хто тільки-но воскрес,

І ворожі чорні зграї відженем від рідних крес.

Хай собори на руїні стануть там, де ти прорік.

Суверенній Україні - слава нині і вовік!

9.Фін альна пісня « Нехай квітує Україна».(співають всі бажаючі)


Закохана у волю,

Закохана в життя,

Зазнала і недолю,

Терпіла забуття.

Так хочу сонцем гріти,

Цвісти для всіх людей,

Вогнем завжди горіти

В серцях своїх дітей.

Приспів:

Нехай квітує Україна

В духмяних сонячних садах!

Нехай збирається родина -

Наш оберіг у всіх віках!

Привітною хай буде доля,

Не буде заздрості і зла!

Цінуймо, браття, нашу волю,

Нам треба жити для добра!

Я вірю, все минеться

І прийде новий час:

Світ щиро усміхнеться

Від радості за нас.

Я - Україна-мати

І Берегиня літ.

Я хочу об'єднати

Весь український рід!

22 січня український народ святкує День Соборності України. Це свято нагадує нам, що Україна - нероздільна, що немає окремої Східної і Західної України, а що у нас єдина держава і ми - єдиний народ.

Нехай ніхто не половинить,

Твоїх земель не розтина,

Бо ти єдина, Україно,

Бо ти на всіх у нас одна.

Одна від заходу й до сходу

Володарка земель і вод-

Ніхто не ділить хай народу,

Бо не поділиться народ.

Утворення живого ланцюга єдності .

Сердечно бажаємо вам міцного здоров'я, щастя, добра, миру, злагоди і глибокої віри у гідне майбутнє рідного краю та України!

Нехай ніхто не половинить,

Твоїх земель не розтина,

Бо ти єдина, Україно,

Бо ти на всіх у нас одна.

Одна від заходу й до сходу

Володарка земель і вод-

Ніхто не ділить хай народу,

Бо не поділиться народ.

Рідна Україна- мова солов'їна,

Золоте колосся, маки у житах.

Край воріт- калина, верба, яворина,

Храми і світлиці в барвах- рушниках.

Рідна Україна- то душі краплина,

Пісня журавлина у ранковий час.

Рідна Україна- то земля єдина,

Що сходив ногами босими Тарас.

Діти єднають Україну

Мета: розширювати та уточнювати знання учнів про Україну як незалежну суверенну і
єдину державу, державні і народні символи, обереги України, фольклор; ознайомити дітей з творчістю сучасних українських митців: художника та співака Юрія Журавля, поетів Дмитра Павличка та Надії Красоткіної;
розвивати творчі навички;
формувати почуття патріотизму, національної гідності та самосвідомості;
виховувати любов і повагу до своєї Батьківщини - України, її символів, традицій, обрядів, а також почуття глибокої поваги до видатних українців, своїх рідних і близьких, воїнів АТО, а також гордість за свій народ і країну. 

Обладнання:

презентація,
«ПРАПОР», «ТРИЗУБ», гра «Вгадай слово» (Славетні українці), вправа «Заповни пропуски» (вірш Надії Красоткіної «Моя Батьківщина - найкраща у світі»); знаряддя для малювання: фарби гуаш, пензлики, скляночки для води, аркуш А4 з контуром пам'ятника Кию, Щеку, Хориву та Либеді; плакат «Вишиванка - Україна»: аркуш А1 зі схемою для наклеювання візерунка, паперові квадратики червоного, чорного кольорів, клей; оздоблення дошки: надпис «Діти єднають Україну» та маки великого розміру.

Тип: урок-мандрівка.

І. Організація класу

Вже минуло літо променисте,
Й дзвоник знов до школи кличе нас.
В класі все святково і врочисто.
Тож в щасливу путь і в добрий час!

ІІ. Актуалізація знань

1. Вступне слово вчителя.

Швидко промайнуло тепле літечко і ось вже вересень покликав

вас до школи. За літо ви набралися сил, подорослішали. Нас чекає цікава і напружена

робота в 4 класі, пізнавальні уроки читання, математики, української та

англійської мов. Продовжимо з вами досліджувати світ .А на сьогодні ми з вами поговоримо про ті

найважливіші речі, без яких не може існувати кожна людина. Як ви думаєте,

про що буде йти мова сьогодні на уроці?

2. Оголошення теми та мети уроку.

Читання акровірша

От бачите, яка гарна наша Україна!!!
Справжній рай!!!
А ви знаєте, що в наша країна дуже
велика ? Вона найбільша в Європі! В
нашій країні багато маленьких сіл та
великих міст. Україна поділена
на 24 області та одну автономну
республіку Крим. Кожна область
унікальна: має свою вишивку, має свої
костюми, навіть деякі предмети в різних областях можуть по-різному називатись.
Саме це і робить нашу Україну неймовірно гарною!!! Вона схожа на великий букет з чарівних квітів. І чим більше різних квітів, тим і букет гарніший та яскравіший.
Сьогодні на нас з вами чекає важлива справа... Ми поєднаємо нашу таку різну Україну в одне ціле. Побачимо самі і покажемо іншим, що кращої країни у світі немає.

Зверніть увагу, якими гарними квітами прикрашена наша дошка. Що це за квіти?
Саме маки сьогодні будуть з нами протягом всього дня.
Я вам відкрию невеличкий секрет. В українському віночку мак вплітається не просто, як гарна квітка, а як символ мрій, краси та молодості. Адже наша Україна ще така молода, не дивлячись на свою тисячолітню історію. Їй всього 28 років. Така вона в нас красива !!! І ми з вами, як і всі жителі нашої Батьківщини, мріємо, щоб Україна тільки цвіла і процвітала.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми з вами спробуємо помандрувати. Сама наша подорож буде складатися з кількох станцій. Всі завдання будуть дуже різні. І вам буде ду-у-уже складно. Але за всі правильні відповіді я буду вам давати паперові квадратики. І вам їх потрібно буде приклеїти на ось цей великий ватман. Кожен колір потрібно буде приклеїти на своє місце. І, якщо ви всі завдання правильно виконаєте, то у вас вийде справжня картина.

ІV. Основна частина
1. Зупинка «Музично - кольорова»
Погляньте, діти, на Україну. Україна є однією
з найбільших країн світу. Простір нашої землі, такий
великий, що аби перетнути його пішки із заходу
на схід, треба йти 90 днів. А ми з вами перетнемо
Україну з одного краю в інший за один день.
І рухатись ми будемо ось у такому чарівному
паровозику. Ну що ? Поїхали?
Перша наша зупинка «Музично-кольорова».
Зараз ми з вами прослухаємо пісню на слова
видатного українського поета Дмитра Павличка.
Ця пісня стала відомою на весь світ.
До речі в цьому році Дмитро Павличко ювіляр.
Всього через 28 днів йому виповниться

90 років.
Так от після прослуховування пісні ви мені
повинні будете назвати кольори, якими ми
сьогодні будемо створювати картину. А також
потрібно буде пояснити, що ці кольори означають.

Пісня у виконанні Михайлика Царя на передачі «Голос. Діти»
https://www.youtube.com/watch?v=iuWnH34ebno- Про які кольори ця пісня?
- Що означає червоний колір?
- А що означає чорний колір?
- Пригадайте, що в пісні було вишите цими кольорами. Сорочка - це не просто гарно
вишитий одяг - це оберіг. 

Вишиванка - це символ здоров'я, добробуту та краси, щасливої долі й родової пам'яті, любові та святковості. Тому не дарма, коли говорять, що людина народилася в сорочці, означає, що ця людина дуже щаслива. Вірять, що сорочка оберігає від всіляких негараздів. Пригадайте, коли у нас було свято вишиванки.
- Так от сьогодні і ми з вами будемо вишивати ще один оберіг - рушник. Щоб наша доля була щаслива. І вишиватимемо ми його саме двома кольорами.

- червоний - чорний

2 зупинка «Виникнення України»

Показ презентації або читання легенди
https://www.youtube.com/watch?v=p6k1PFi2wrk

Багато планет, різних і таких не схожих одна на одну,
створив Бог. Та всі вони були мертві. Але якось набрав
Творець пригорщу добра, родючих ґрунтів і голубих
вод та й кинув чудодійний дар на планету, що пролітала поблизу. За мить та планета ожила і заграла всіма барвами.
Минуло багато часу, і вирішив Творець провідати ту планету. Дістав він із Божої скрині мішок і склав у нього весь свій скарб: золото і срібло, діаманти й кришталь, руду і сіль, вугілля і граніт... І кинув свій мішок у напрямку живої планети, яку щойно назвав Землею.
Раптом мішок зі скарбом розв'язався, і почали висипатися з нього Божі дари на планету. А найбільше їх потрапило на слов'янську землю. Минули тисячі років. Якось зібрався Творець поглянути на цю маленьку планету. Облетів довкола неї й побачив дивовижний куточок, кращого від якого не було на всій цій Землі. Що навіть вигукнув Господь:
- Це справжній рай!
Ступив на казкову землю, яка так припала йому до душі, й нарік її Україною. Адже у цій назві було слово «рай». Ось так і виникла українська земля, яку сам Творець хотів би мати за рай.
Потім Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулися на розподіл пізніше, тому що як раз відбивали напади сусідніх племен, тому й землі їм уже не дісталося.
От вони й пішли до Бога. А він у цей час молився, і вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати. Через деякий час Бог обернувся, сказавши, що вони чемні діти, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував їм чорну землю. «Ні, - відповіли наші предки, - там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці...»
«Тоді я вам дам землю ту, що залишив для раю, там усе є: річки, ліси, степи, море, гори. Але пам'ятайте, якщо будете берегти її, то вона буде ваша, а ні - ворога.»
Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. У справжньому раю.

Відповіді на запитання
А щоб ви могли отримати перші «хрестики» для
нашої вишиванки, вам потрібно правильно
відповісти на запитання. Для цього вам потрібно
піднімати цеглинки LEGO з правильними
відповідями на запитання.1. Скільки планет, різних і таких не схожих одна на одну, створив Бог ?
А) Багато
Б) Мало
В) Дев'ять2. Які спочатку були планети ?
А) Живі
Б) Мертві
В) У вогні3. Який чудодійний дар кинув Бог на планету, що пролітала поблизу ?
А) Вогонь, воду та мідні труби
Б) Повітря, вода та рослинність
В) Добро, землю та воду4. Що стало після цього з планетою ?
А) Вона почала рухатися швидше
Б) На ній зійшов перший урожай картоплі
В) Вона ожила5. Куди поклав свій дорогоцінний скарб Господь, коли захотів провідати цю планету ?
А) У кишеню
Б) У мішок
В) У скриню6. Як Творець назвав цю живу планету ?
А) Венера
Б) Марс
В) Земля7. Що сталося з багатствами, що були у мішку ?
А) Вони розсипалися на Землю
Б) Мішок розірвався, тому вони не долетіли
В) Через те, що розірвався мішок, багатства впали на іншу планету8. На яку землю потрапило найбільше Божих дарів ?
А) На індійську
Б) На африканську
В) На слов'янську9. Що вигукнув Господь, коли побачив дивовижний куточок, кращого від якого не було на всій Землі ?
А) Еврика !
Б) Аллах акбар !
В) Це справжній рай !10. Як назвав Творець цю землю ?
А) Україна, від слова рай
Б) Словенія, від слова слава
В) Уругвай, від слова Ура11. Що потім зробив Бог ?
А) Створив людей
Б) Створив звірів
В) Дав назву іншим країнам12. Чому наші предки запізнилися на розподіл землі ?
А) Проспали
Б) Відбивали напади сусідніх племен
В) Хотіли жити по всій планеті13. Що сталося через те, що наші предки запізнилися ?
А) Їх вигнали за запізнення
Б) Бог їх не вислухав, щоб наказати
В) Їм просто не дісталось земель14. Що в цей час робив бог ?
А) Їв
Б) Малював
В) Молився15. Що зробили наші прапрадіди ?
А) Почали вимагати зустрічі
Б) Не заважали Богу
В) Хотіли жити разом з Богом16. Що сказав Бог після молитви ?
А) Що вони чемні і хороші божі діти
Б) Що з них вийдуть хороші раби божі
В) Що потрібно було не запізнюватись17. Яку землю спочатку запропонував їм Господь ?
А) Червону
Б) Чорну
В) Зелену18. Чому від цієї землі відмовились наші предки ?
А) Тому що не любили чорного кольору
Б) Тому що там жили чорні люди
В) Тому що там вже жили німці, французи, іспанці, італійці19. І Господь відповів: «Тоді я вам дам землю ту, що залишив для раю, там усе є:
А) Золото і срібло, діаманти й кришталь
Б) Руда і сіль, вугілля і граніт
В) Річки, ліси, степи, море, гори20. Але що потрібно робити, щоб залишитись в цьому раю ?
А) Поливати землю
Б) Берегти землю
В) Вирощувати квіти на цій землі21. Хто може забрати цю землю, якщо її не берегти ?
А) Бог
Б) Вороги
В) Інші, хто наступний стояв за ними у черзі на землею22. Що ж зробили наші предки ?
А) Пішли на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня.
Б) Пішли на ту землю, оселилися і жили, поки землю не забрали вороги
В) Не захотіли брати на себе таку відповідальність3 Зупинка «Мальовничий Київ»
А ми поспішаємо далі. Наступна наша зупинка
називається «Мальовничий Київ» - місто,без
якого б наша Україна навіть не почала своє
існування, як держава.
Звичайно, це найперше місто, що виникло
на території України. Серце нашої Батьківщини.
Давайте пригадаємо легенду про заснування Києва.І так, ми з вами пригадали, хто саме заснував місто Київ. А ви знаєте, що у Києві є два пам'ятника Кию, Щеку, Хориву і Либіді. Один стоїть на Майдані.
А інший прикрашає берег найбільшої в Україні річки. Подивіться, брати з сестрою, ніби пливуть хвилями Дніпра у своєму човні.І наше з вами завдання намалювати саме цей пам'ятник цим історичним особам. Зверніть увагу, ми будемо використовувати всього три кольори: чорний та кольори нашого прапора, синій та жовтий.

4 зупинка «Символічна»

Ваше завдання розв'язати кросворди та прочитати
слова, які є символами України. А також розповісти
все, що ви знаєте про ці символи.

Кросворд «ПРАПОР» (інтерактивна панель)

https://learningapps.org/display?v=pqfs50tmk19

1. Найбільша річка України
2. Універсальний оберіг, з яким у українців
пов'язано все - від народження до останнього
шляху.
3. Човен козаків.
4. Назва гір на заході України
5. Плетена з квітів прикраса дівчат.
6. Традиційна українська страва.

Кросворд «ТРИЗУБ» (інтерактивна панель)https://learningapps.org/display?v=p8qzo69yn191. Основний закон України
2. Дерево - символ України
3. Кущ - символ України
4. Захисник України на Січі
5. Український музичний інструмент з великою
кількістю струн
6. Зброя - символ влади України від гетьмана
до президента


5 зупинка «ЗНАЙ НАШИХ»
Подивіться, ми з вами вже на нашому чарівному
паровозику проїхали половину нашої України.
Залишилось ще чотири не менш цікавих зупинки.
І так, наступна зупинка «ЗНАЙ НАШИХ».
Наша Україна багата не тільки плодючими
землями, глибокими річками, високими горами
та неосяжними степами. Наша земля багата
людьми, які колись прославляли і продовжують
прославляти зараз нашу Батьківщину.
Хто віршами, хто піснями, хтось перемогами
в спорті. Прославляли нашу землю і чоловіки,
і жінки.
Впевнена, що на цій зупинці ви дізнаєтесь
багато нового. І перший з ким ми сьогодні
познайомимось буде сучасний художник та співак
Юрій Журавель. Спочатку за допомогою портретів
Юрія Журавля ми пригадаємо або познайомимось
з видатними українцями. А потім дорогою до наступної зупинки ми з вами потанцюємо під запальну пісню у виконанні гурту Юрія Журавля «От вінта» під вже знайому вам кумедну українську народну пісню.
А тепер до справи. На цій зупинці вам знову знадобляться цеглинки LEGO.
Але тепер вам не просто потрібно буде піднімати одну цеглинку з кольором правильної відповіді, тепер вам потрібно буде поєднувати цеглинки правильних кольорів. Щоб вам було зрозуміліше, ми виконаємо перше завдання разом.

Бачите тут у нас є два портрети. Кожен обведений рамочкою якогось кольору.
Зараз ми з вами дізнаємось ім'я поета та музиканта,який написав чудову пісню,
що була написана цілих 47 років тому, але
й досі залишається однією з найулюбленіших
пісень всіх українців. Це пісня «Червона рута».
А також дізнаємось ім'я співачки, яка
прославилась виконанням цієї пісні.
Як ви гадаєте, на першому портреті хто
зображений: Софія Ротару чи Володимир Івасюк?
Звичайно, на першому портреті зображена Софія Ротару, а на другому - Володимир Івасюк.

Починаємо з верхньої цеглинки. Вона повинна бути кольору рамочки, а нижня - кольору прямокутника з правильною відповіддю.


Ось так має виглядати правильна відповідь.
А тапер спробуйте відповісти ви самостійно.

А тепер, як я і говорила, у нас є час, щоб відпочити. Піднімаємось зі своїх місць і нумо танцювати під запальну українську народну пісню «Посіяла баба конопель» у виконанні Юрія Журавля з його гуртом «От вінта».
https://www.youtube.com/watch?v=GpQOzFWBtEc 6 зупинка «ПІЗНАВАЛЬНА»Ось так весело з піснями та танцями ми доїхали
до наступної зупинки. Тут вами потрібно буде
відповідати на поставлені запитання,
якнайшвидше пригадуючи правильну відповідь.

7 зупинка «СЛАВЕТНІ УКРАЇНЦІ» 

(інтерактивна панель)
https://learningapps.org/display?v=puz8g4s0v19На цій зупинці, як кажуть в народі, вам
потрібно буде чуприну погріти над
завданнями. Пограємо з вами в гру
«відгадай слово». Якщо одразу слово ви
не вгадаєте, то у вас буде можливість
його відгадати по літерам. Але за кожну
невірно відгадану літеру у вас буде
зменшуватись кількість пелюсточок
на квіточці. Нумо спробуймо відповісти
на всі запитання, залишивши квіточки
хоча б з однією пелюсточкою.

8 зупинка «ПОЕТИЧНА»
(інтерактивна панель)Ось ми і дістались останньої зупинки. Нам з вами потрібно
дописати вірш Надії Красоткіної «Моя Батьківщина» .Перед вами вірш. В ньому немає тільки останніх слів
кожного рядочка. Вам будуть запропоновані три варіанти
відповідей. Вам потрібно буде обрати не просто гарне слово,
а слово-риму. Щоб лилась мова вірша чисто і гарно, ніби пісня
солов'я. Не даремно ж українську мову називають солов'їною.

Ви просто молодці!!!! Ось так, проїхавши на нашому чарівному паровозику всю Україну зі сходу на захід, ви дійсно поєднали всю нашу країну від краю до краю!!!

Ви не тільки показали гарні знання, але й дізналися багато нового !!!
Давайте подивимось, чи змогли ви повністю вишити візерунок.V. Підсумок
Подивіться, всього двома кольорами ви змогли вишити нашу державу. Ми з вами двома ниточками зшили, вишили, поєднали воєдино всю нашу чарівну Україну.
Як в червоному та чорному кольорах маків, як в червоному та чорному кольорах вишиванки, так і зараз в нашій Україні сплелись кольори радості і смутку. Зараз на сході нашої країни багато смутку. Але давайте вірити, що скоро війна у нас закінчиться, повернуться всі наші захисники, наші воїни АТО живими та здоровими і вже непотрібно буде додавати чорного кольору в наше життя. Нехай у вашому житті буде більше червоного кольору радості. Хай буде ваше життя таким гарним та яскравим, як наші квіти.
А наостанок ми з вами подивимось відео. Ви побачите, як чорним та червоним кольорами можна вишити візерунки кожного регіону нашої мальовничої України.
Тим паче, що після цього відео ви зможете ще сильніше пишатися нашим містом, нашим Дніпром! Ось добіг до кінця наш перший день. Ви піднялися на одну сходинку Країни знань. А попереду таких кроків буде ще дуже багато. Нехай цей шлях буде для Вас радісним і цікави

Інтернет - джерела
https://urok-ua.com/stsenariy-vihovnogo-zahodu-shhob-u-sertsi-zhila-batkivshhina/

«Доброта - це краса людської душі.»

Мета: Виховувати в учнів любов до Бога , доброту, порядність, бажання підтримати ближнього у скрутну хвилину, допомогти учням усвідомити, що чуйного, доброзичливого ставлення потребують не лише люди, а й весь оточуючий світ, розвивати потребу робити добро, не чекаючи винагороди.

(Звучить музика Шуберта "Аве-Марія ".)

1. Танок Ангелів .

Ведучий :

Більше 2000 років тому Син Божий Ісус Христос сказав одному освіченому чоловіку :

« Люби Господа Бога свого всім серцем своїм і всією душею своєю, і всім розумом своїм.» Це є перша і найбільша заповідь.

Ведучий :

Друга ж подібна до неї : « Люби ближнього свого, як самого себе.» На цих двох заповідях ґрунтуються взаємини людини з оточуючими.

Бог - це джерело добра, він добрий до всього, створеного Ним. А людей Творець наділив свободою самостійно обирати між добром і злом.

Сказав мудрець :

Живи, добро звершай!

Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізняє від мавпи і від звіра.

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра!

(Л. Забашта)

2. Притча про мудреця і метелика ( інсценізація .)

Багато років тому в одному місті жив дуже мудрий чоловік. До нього часто приходили люди за порадою. Кожному з них він примудрявся дати дуже хорошу і правильну пораду. Слава про його мудрість рознеслася всюди.

Одного разу до мудреця прийшов чоловік .

Він спiймав метелика, злегка затис його в долонi i спитав у старого мудреця:

«Скажи, мудрецю, метелик у моєму кулацi живий чи мертвий?»

А сам думає:

«Посмiюся над ним! Якщо вiн скаже «живий», я стисну пальцi - i метелик помре. Якщо скаже «мертвий» - я розкрию долоню, i метелик полетить. Так чи iнакше, а мудрець помилиться!»

Старенький уважно подивився чоловiковi в очi i сказав:

«Все в твоїх руках!».

Ведучий :

Отож, пам'ятайте, «все у ваших руках «Від людини залежить, чого у світі стане більше - добра чи зла.

Ведучий :

Я впевнена: люди не будуть щасливі, якщо ми їх не навчимо азбуки любові - любити інших людей, співчувати, допомагати їм, жаліти їх, не навчимо їх жити за законами добра, краси, загальнолюдських цінностей.

(Лунають дзвони.)

Ведучий 1:

Саме у храмі народжуються роздуми про дорогу життя, вічну мудрість, вдосконалення, поведінку. Тут виникають думки про нерозгадані ще досі формули вічної краси, турбують проблеми духовності .

Ведучий 2:

Ще з давніх часів благодійність була серед традицій нашого народу. Цілком природним і закономірним вважалося допомогти знедоленому, нещасному, поділитися шматком хліба, надати притулок бездомному, захистити старість та немічність, порятувати хворого чи каліку, заступитися за беззахисного і скривдженого.

Ведучий 1:

Доброта і чуйність, співпереживання і щиросердність, уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, розрадити в горі й біді - це все у характері нашого народу.

1-й учень.

Не говори про доброту,

Коли ти нею сам не сяєш,

Коли у радощах літаєш,

Забувши про чужу біду

2-й учень.

Бо доброта - не тільки те,

Що обіймає тепле слово,

В цім почутті така основа,

Яка з глибин душі росте.

1-й ведучий.

Коли її не маєш ти,

То раниш людяне в людині,

Немає вищої святині,

Ніж чисте сяйво доброти.

(О. Довгий)

Пісня « Промінчик доброти.»

Ведучий 1:

Доброта, милосердя - багатоликі. Потреба в них є повсякчас. Навіть тоді, коли немає біди. Навіть там, де гори спокійні і твердь земна не хитається під ногами.

Ведучий 2:

Милосердя й доброта як два крила, на яких тримається людство. Як же могло статися, що в наш час милосердя втратило свою цінність . Хіба в звичайному плині днів немає людей, які потребують допомоги? Хіба немає людей, які можуть бути для нас прикладом справжньої любові, смирення ?

Презентація « Каліка»

Помолимось за тих, що у розлуці

Помруть, відірвані від рідних хат,

Помолимось за тих, що у розпуці

Вночі без мами плачуть і не сплять.

Помолимось за тих, кого лишили мами,

Помолимось за одиноких і сиріт.

Над ними, Господи, в небесній тверді

Відкрий свої долоні милосердні.

Помолимось за всіх.

Ведучий .

Кожному відомо, що сім ' я - святиня людського духу, благородних людських почуттів. Батьки є першовихователями своїх дітей.

З чим порівняти нам добру людину?

З небом безмежним в погідную днину,

З сонцем, що сяє і всіх зігріває,

З ніжністю мами, що нас обнімає.

І з джерельцем, що дає до водиці

Спраглим вустам у жару притулиться,

З ніжним теплом і усмішкою тата,

І з вітерцем, що злітає крилато.

З хлібом духмяним, що з печі виймають,

З веснами ще, як сади зацвітають,

З чистими росами, ніжними квітами.

І з вечорами, що йдуть з оксамитами.

З теплим світанням, що ллє промінцями.

З чуйністю, ласкою й казкою мами.

Ведучий .

Божа Заповідь гласить: " Шануйте батька свого та матір свою ". Ця заповідь нагадує нам шанувати своїх батьків і за це обіцяє благополучне і довге життя. Від лихих дітей дім можна зберегти, як його оберігають від вогню. І це залежить не лише від ваших батьків, а й від вас самих.

Інсценізація поеми «Кинута мати».

Осінь дощем зарясніла.

Сирість в нетопленій хаті.

Жінка край столу сидить.

Хто вона - кинута матір.

Скажете - так не буває.

А Ви лише подивіться,

Подумки лиш ненароком

Зморшок її доторкніться.

Складені, втомлені руки,

Губи щось ніби шепочуть.

А на столі, мов ікона,

Фото синочка і доні.

Спогади, ніби картини,

Душу її зігрівають,

Діти, її пташенята,

Щастя по світу шукають.

Донечці років вже з десять

Світить Італії сонце,

Мати те фото цілує,

Дощ заливає віконце.

Син, її гордість, надія,

Теж десь по світу блукає,

Сину, озвися ж бо, сину,

Вістки давно вже немає.

Що ж то за доля такая,

Що за країни далекі,

Знаєте, діти, на груші

Звили гніздо в нас лелеки.

Вишні улітку вродили,

Тільки їх нікому їсти,

Пусткою стало село

Всі подалися у місто.

Мовчки підвелася мати,

Стала одна на порозі,

Щастя її материнське

Десь загубилось в дорозі.

Звучить пісня « Душі криниця»

(Лунають дзвони, усі учасники виходять на сцену.)

Ведучий 1.

З давніх-давен церковні дзвони, окрім богослужіння, повсюдно використовувались і як набат для сповіщення про якесь лихо, біль, били на сполох під час пожежі, ворожого нашестя.

Ведучий 2.

Сьогодні дзвони б'ють на сполох, закликаючи нас до милосердя і доброти. Бо тільки милосердя робить нас справжніми людьми.

Друзі! Добродії! Поряд з нами живуть, а може доживають свої останні дні ті, кому допомогти можемо тільки ми. Сьогодні, зараз, бо завтра може бути пізно.

Люди! Будьмо милосердні! Бо життя немилосердне до того, хто не вчинив милосердя.

Звучить пісня «Вогонь добра» 

Тема: Карпатські гори.

Мета:закріплювати уявлення про Карпати як своєрідну зону України, її розташування, клімат, ріки, формувати уявлення про розмаїття рослинного та тваринного світу та його збереження, працею людей у Карпатах; дати поняття про Карпати як зону туризму і оздоровлення ; розвивати в дітей мислення, мову, уяву, увагу, правильні уявлення про навколишній світ; забезпечити власну активність учнів, співробітництво, стимулювати пізнавальну активність учнів; розвивати вміння переробляти інформацію , вибирати головне ; виховувати любов до природи України, її багатств, екологічну культуру та естетичні почуття.


Обладнання: Таблиці із зображенням рослинного та тваринного світу природної зони Карпати , фізична карта України, картини природи Карпат.

Хід уроку

І .Організаційна частина. ПривітанняДоброго дня , Україно моя.
Доброго дня, рідна земля.
Доброго дня , люди Землі.
Доброго дня і , дорослі й малі.Підведемопідсумки фенологічних спостережень.
Вчитель.

Надаю слово синоптику.Учень.
Синоптики вітають всіх, кого цікавить, якою буде погода сьогодні і повідомляють.


У центральних областях України , а саме у

м. Кременчуці,
температура повітря - + 16
вітер - південно -західний
небо- хмарне з проясненнями
опадів - немає- А що нам підказує народний календар?


За традиціями Християнської православної Церкви 21 квітня ушановується пам'ять Преподобної Марії Єгипетської .

Вчитель.


Щиро дякую за повідомлення. Погода сприятлива. Отже, подаруйте один одному усмішку, всім гарного настрою і добрих корисних справ.

II. Актуалізація знань, умінь і навичок учнів.

1. Перед нами фізична карта України. На ній назви численних міст, річок, височин. Все це - наш рідний край, що зветься Україною.

Краса нашої батьківщини давала і дає натхнення поетам, композиторам, художникам, які оспівували її у своїх творах, полотнах. Куди б не поїхали ми, скрізь приваблює і зачаровує нас природа своєю неповторною красою. Багато захоплених відгуків заслужила природа одного із куточків нашої країни, куди ми з вами сьогодні відправляємось в якості дослідників і туристів. А куди саме помандруємо, вам допоможе дізнатися ребус .

Відгадування ребуса.

Вірш « Карпати»

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.Повідомлення теми і мети.

Для чого нам потрібно знати про Карпати?

Отже, завдання уроку:

-​ дізнатися, де розташовані Карпати;

-​ ознайомитися з погодою, рослинним і тваринним світом;

-​ заповідниками, природними ресурсами Карпат.


2. Хвилинка релаксації.


- Сьогодні ми помандруємо Українськими Карпатами. Сядьте зручно і увага на екран. Переглянувши презентацію, скажете:

Чим зачаровують нас Карпати?


( У цей час гортаються краєвиди природи Карпат)


Демонстрування відеофільму про Українські Карпати.

Розповідь вчителя під демонстрування відеофільму.


IV. Закріплення вивченого матеріалу.- Сьогодні наш клас поділено на наукові експедиції, кожна з них отримала окреме дослідницьке завдання .Експедиція 1. Географічне положення та кліматичні особливості Карпат.
Експедиція 2. Річкова система Карпат.
Експедиція 3. Рослинний світ Карпат.
Експедиція 4. Тваринний світ Карпат.
Експедиція 5. Праця людей і природоохоронні території Карпат.- Кожна з експедицій презентує результати свого дослідження.

Робота з підручником. Стор.147-151Експедиція 1. - Розгляньте фізичну карту України . Де знаходяться Карпати?

Яка частина гір називається Українськими Карпатами ?

Частина Карпат, що знаходиться в Україні, називається Українськими Карпатами. Назва Карпатських гір підходить від слов'янського "харбат", тобто "хребет".

Як називається найвища вершина Карпат ? ( відгадайте ребус)
Відгадування ребуса.( Говерла)


- Найвища вершина Карпат - Говерла, її висота 2061 м.- Українські Карпати - гори, середні за висотою. Утворені кількома гірськими хребтами. А між ними розкинулися мальовничі долини. Рівнини на вершинах гір називають полонинами. - Клімат Карпат теплий і вологий. Карпатські гори - це місце в Україні, де випадає найбільше опадів: дощів - навесні і влітку, снігу - взимку. Клімат залежить від висоти гірських хребтів.- Весною сніг довго лежить на вершинах гір, але з часом тане під променями сонця. Після дощів і танення снігу вода потоками збігає з гір у долини й часто спричиняє повені.


Експедиція 2.


Які річки течуть в Карпатах?
- З гір тече безліч струмків і річок. Карпати - місце в Україні, де найбільше річок. Серед них Дністер, Тиса, Прут, Черемош. Вони багатоводні й використовуються для водопостачання, виробництва електроенергії.- Часто від танення снігу і опадів річки розливаються і це стихійне лихо - повені завдають багато шкоди.


Як називається найкрасивіше озеро Карпат?

Відгадування ребуса.( Синевир) .

Одне з найчудовіших - Синевир, яке називають морським оком.

Експедиція 3.- Карпати - місце в Україні, де найбільше лісів. 20% всіх лісів зосереджено саме в Карпатах. Тому їх і називають "лісистими" і "зеленими".Пояснення вчителя про зміну рослинного світу від підніжжя до вершини.

Перегляд відео.- Ми з вами говорили про те, що рослинність в горах змінюється від підніжжя до вершини. Тому біля підніжжя росте листяний ліс, в якому є дуби, граби, бук, липи, клени, ясени, вільха. - Вище - мішаний ліс. В ньому вже з'являються і хвойні дерева: ялиці, ялини європейські (смереки). Тут можна зустріти кущі малини, ожини, шипшини, ліщини, багато лікарських рослин, грибів. - Ще вище -ліс стає хвойним. У ньому ростуть смереки, ялиці, модрини. Хвойні ліси змінюються чагарниками, а за ними розкинулися гірські луки - полонини.

Клімат тут холодний. Не кожна рослина може вижити. Але пристосувалися до її умов чорниця, брусниця, оситняк, осока, біловус, білотка альпійська, сон - трава.Рідкісна зникаюча рослина "зірка полонини", білотка альпійська або едельвейс.

Про нього послухайте легенду.

Розповідь Богині Флори .Красуня Марічка один раз почула звуки трембіти. Це на полонині грав молодий чабан Олекса. Довго слухала дівчина чарівну гру, укрившись в хащі лісу. А коли трембіта замовкла, вийшла зі свого укриття. Побачивши лісову красуню, юнак знову заграв, та так що гори затанцювали в чудовому танці . З тієї пори і ввійшло в їхнє серце кохання.
Але одного разу не почула дівчина знайомих звуків трембіти. Не зустрів її на полонині коханий. Не знала вона, що вночі убили його вороги люті . Дує вітер, розносить над Карпатами дівочий голос:
- Олекса! Милий! Де ти?! Шукає тебе твоя кохана. Відгукнися...
Через хащі продирається Марічка, у прірви заглядає й усі біжить, біжить по горах високим. І плаче гіркими сльозами. І де упаде сльоза Марічки, там і виростає білосніжна квітка, символ вірного кохання..."- Тільки в трьох пунктах Карпат на полонинах та низинних вологих луках росте ця рідкісна зникаюча рослина, міф про яку ви зараз почуєте - це нарцис вузьколистий.(слайд)Міф про нарцис вузьколистий (учні).Появу квітки на Землі пояснює старогрецький міф про Нарцис. Легенда свідчить, що колись прекрасний хлопець - син річкового бога Кефісса і німфи Ліріопи був перетворений на квітку. У дитинстві віщун передбачив Нарцису, що він щасливо доживе до глибокої старості, якщо ніколи не побачить свого віддзеркалення. Нарцис, незвичайно красивий, але з бездушним, недобрим серцем жив легко і безтурботно, захоплювався полюванням і вдавався до розваг, чаруючи німф.Одна з них, Луна, пристрасно полюбила хлопця, але Нарцис безжально відкинув її почуття. Нещасна німфа розтала від любові так, що від неї залишився тільки голос. Боги вирішили покарати жорстокого хлопця. Одного разу, повертаючись з полювання, Нарцис захотів пити. Він схилився над прозорим струмком - і в тихій воді побачив своє віддзеркалення. Невгамовна і безвихідна любов до самого себе охопила хлопця. Він став чахнути від серцевої туги і помер. А на березі струмка з'явилася красива квітка, яку назвали нарцисом.
З тих пір, ім'я "Нарцис" означає самозакохану, зосереджену на самому собі людину.V Фізкультхвилинка. Ми мандруєм, ми мандруєм,
Україною крокуєм.
Ось побачили Карпати:
Як вершину нам дістати?
Заглядаємо в озерця -
Не торкнутися нам дна!
Так ми довго, довго йшли,
Поки на Говерлу не прийшли.Експедиція 4.

Перегляд відео.- Звірі: олень благородний, бабак, білка, дикий кабан, їжак, лисиця, кріт, куниця, ведмідь.- Плазуни: тритон, саламандра, жаба, ящірка прудка, вуж звичайний, гадюка звичайна.- Риби: окунь, лящ, щука, короп, форель.- Птахи: беркут, орел, лелека чорний, шишкар ялиновий, дрізд, тетерук.

Гра Богині Фауни.

Вибрати тварин, які мешкають в Карпатах?

Відгадування кросворда .


Експедиція 5.
Перегляд відео.
- Карпати багаті на корисні копалини. Тут добувають нафту, газ, озокерит, буре вугілля, кухонну сіль, мармур, ртуть.

- Людина значно змінила природне середовище Карпат. Широко використовуються природні ресурси. Через Карпати проходять залізниці, автомагістралі, нафто і газопроводи, лінії електропередач і зв'язку з зарубіжними країнами.


Чим займається населення Карпат?
- Населення займається вівчарством, землеробством,скотарством, виноградарством, садівництвом, розвинута деревообробна промисловість.

Які заповідники створено в Карпатах?


- Для охорони і захисту природи у 1968 році створено Карпатський державний заповідник. Деякі тварини і рослини вже занесені в Червону книгу. Серед них саламандра плямиста, тритон карпатський, ропуха зелена, полоз лісовий, мідянка звичайна, айстра альпійська, едельвейс, сосна європейська кедрова.- У будь-яку пору року Карпатські гори приваблюють туристів. В місцях виходу цілющих мінеральних вод створені санаторії, де щорічно оздоровлюються десятким тисяч людей.Вчитель: - Чому ж так сильно приваблюють туристів Карпати?

Хочете дізнатися? Адже ми з вами теж можемо стати туристами.- Діти, підніміть руки, кому сподобалось побачене і хто хоче побувати серед цієї краси.
- Що ж приваблює туристів на вашу думку?VI. Узагальнення і систематизація знань учнів.

1. Технологія «Займи позицію»
.


- Нині вчених хвилює доля природи Українських Карпат.
1. Постановка дискусійного питання.


- Чи варто дозволяти людині відпочивати Картпатах?


2. Учні визначають власну позицію щодо цього питання і стають біля відповідного плаката з надписом («За», «Проти», «Не знаю»).(картки різних кольорів)
3. Учні, які поділяють одну й ту саму точку зору, обговорюють її та виробляють спільні аргументи на її захист.«За»:
- Карпати - це надзвичайно чудовий край для відпочинку. Цілюще чисте гірське повітря, мінеральні джерела, мальовничі гірські пейзажі, розкішна рослинність - все це в комплексі впливає на організм людини, поліпшує її самопочуття, відновлюючи різноманітні функції органів і систем.
- Карпати - оздоровлення і відпочинок багатьох людей. Гірськолижний спорт позитивно впливає на здоров'я.«Проти»:
- Люди винищують рослини і тварин.
- Полюють на рідкісні види тварин.
- Дії людини стають причинами пожеж у лісах.
- У річки і джерела потрапляють отруйні речовини, побутові відходи, від яких гинуть рослини, тварини.
- Люди вирізають написи на стовбурах, пишуть на каменях та
скелях, ловлять жуків, метеликів, знищують, рвуть квіти.
- Люди вирубують ліси.«Не знаю»:
- Все залежить від самої людини, від її поведінки в природі. Люди бувають різні.
- Людина передбачає багато природоохоронних заходів: бережне господарювання, запобігання забрудненню довкілля, створення заповідників, національних природних парків, заказників.


Фізкультхвилинка-тренінг. - Діти, підніміть руки, хто любить природу.
- А як ви до неї ставитеся, я зараз перевірю за допомогою фізкультхвилинки-тренінга. А за одно і відпочинемо.
- Якщо ви розмовляєте з батьками про екологічні проблеми, то підніміть 2 руки.
- Якщо ви не смітите в лісі, то плесніть 3 рази в долоні.
- Якщо розбиваєте скляні пляшки в лісі, то нахиліться вліво.
- Якщо болить душа, коли бачите зламану гілку, то покладіть руку на серце.
- Якщо ви посадили хоч одне деревце - підстрибніть 3 рази.
- Якщо ви любуєтесь весняними квітами в лісі, то поверніться навколо себе.
- Якщо хочете дружити і бути в злагоді з природою - весело посміхніться.
- От і добре. Мені здається, що учні нашого класу люблять природу. (На дошці прикріплюється надпис «люблять природу»)

Охорона природи Карпат
В Українських Карпатах зосереджений природоохоронний фонд (майже 1 500 об'єктів).
1980 р. - Карпатський національний природний парк (50,3 тис. га).
1989 р. - Національний природний парк «Синевир».
1993 р. - Карпатський біосферний заповідник (57,9 тис. га).

Яка найвища гора Українських Карпат? ( Гора Говерла - 2061 м = 2 км 061 м)

А найвища гора Карпат знаходиться у Словаччині - це Герлаховскі Штіт, її висота 2655м = 2 км 655м. Порівняйте висоту цих двох гір.

2км 655м - 2 км 061 м = на 594 м - нижча Говерла

Робота в зошиті.

Хвилинка - цікавинка "Рекорди Карпат"


- Карпати - найбільша гірська система України. Середня висота - 1000 м і більше.


- Карпати - найвологіше місце в України. На полоніни Руська Мокра сніг лежить 116 днів на рік і випадає 1593 мм опадів.


- Карпати - місце в Україні, де найбільше річок. Тут протікає річка з найкоротшою назвою Уж.


- В Карпатах є єдина в світі долина нарцисів.(м. Хуст)


- У Карпатах ростуть найвищі в Україні дерева. Висота деяких смерек і модрин сягає 54 м.


- У Карпатах росте і найменше дерево в Україні - верба туполиста, її розмір 12-19 см.


- У Карпатах знаходиться умовна точка центру Європи ( на висоті 750 м).


- Багатство тваринного світу Карпат підтверджується такими показниками:
53 види прісноводних риб, 12 видів плазунів, 180 видів гніздових птахів, 74 види ссавців.

Виконання пісні "Карпати."

VI. Узагальнення і систематизація знань учнів. (Рефлексія).


Гра «П'ять речень»

Учні в п'яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.


- Де знаходяться Українські Карпати?
- Назви рослини, які ти запам'ятав.
- Які рослини занесено до Червоної книги?
- Назви тварин Карпат.
- Які заповідники створено в Карпатах?

Оцінки. Підсумок.

VII. Домашнє завдання.

Опрацювати ст. 147-151. Відповідати на запитання.


- Учням, які бували в Карпатах, скласти усну розповідь про природу гір, їх красу та створити фороальбом "Мальовничі Карпати"- Намалювати гірські пейзажі (за бажанням).

Подивіться ще раз на карту. Що не за позначки? (умовні знаки - корисні копалини).

  • Карпати багаті на корисні копалини. Що тут добувають? (Нафту, газ, озокерит, буре вугілля, кухонну сіль, мармур, ртуті,).

Людина значно змінила природне середовище Карпат. Широко використовуються природні ресурси. Через Карпати проходять залізниці, автомагістралі, нафто і газопроводи, лінії електропередач і зв'язку з зарубіжними країнами.

Населення займається вівчарством, землеробством,скотарством,

виноградарством, садівництвом, розвинута деревообробна промисловість. У будь-яку пору року Карпатські гори приваблюють туристів. В місцях виходу цілющих мінеральних вод створені санаторії, де щорічно оздоровлюються десятким тисяч людей. Іван Франко дуже любив гори. В 1884 році він особисто вів першу туристичну групу студентської молоді. Як співав Володимир Висоцький "лучше гор могут быть только горы, на которых еще не бывал».

6. Перегляд слайд-фільму. Презентація.

(Гірське чисте повітря, цілющі води, краса навколишнього світу).

7. Розповідь вчителя (продовження).

Фауна і флора України - національне багатство, наші безцінні скарби. Багато уваги приділяється зараз питанням охорони та поновлення фауни і флори. Деякі тварини і рослини вже занесені в Червону книгу. Серед них саламандра плямиста, тритон карпатський, ропуха зелена, полоз лісовий, мідянка звичайна, айстра альпійська, едельвейс, сосна європейська кедрова. (Показ ілюстрацій). І цей список можна продовжити. У 1968 році створено Карпатський державний заповідник. Карпатський природний національний парк. Крім них є Джурджинський, Свидовецький, Брадульський, Кузийський заказники, заказники Синевірське озеро, Служниця.

1. Розповідь з елементами бесіди.

Що розповідає карта про гори Карпати?

Гори Карпати - велика гірська система в Центрально-Східній частині Європи. (За однією з версій, назва "Карпати" походить від слова карпё, що в перекладі з албанської означає "камінь"). Розташована вона на території 8 держав - Чехії, Польщі, Словаччини, України, Угорщини, Сербії, Австрії та Румунії і простяглася більш ніж на 1000км. Сьогодні ми будемо говорити про гори, які знаходяться в Україні і називаються Українські Карпати. Ці гори відносяться до молодих гір, тобто вони ще продовжують утворюватися, про це свідчать часті землетруси. Переважаючі висоти Карпат - 800-1200 м.

- Отже до яких гір, відповідно до висоти, відносяться Карпати?(Карпати відносяться до середніх гір)

- Де знаходяться Карпати в Україні? (Українські Карпати знаходяться на заході України і простягаються дугою з північного заходу на південний схід.)

- Чи можна за фізичною картою визначити справжню довжину і ширину Українських Карпат? ( Так. За допомогою масштабу)

. Практична робота

Завдання 1: Визначити довжину і ширину Карпат в Україні.

( Вимірюємо довжину і ширину гір на карті. Масштаб: в 1см-10км))

10 х 28 = 280( км) - довжина Укр. Карпат;

10 х 10 = 100 (км) - середня ширина гір.

Завдання 2: Відомо, що Українські Карпати становлять п'яту частину всієї гірської системи Карпат. Яка протяжність всієї гірської системи?

280 х 5 = 1400 км

Завдання 3:

- Яка найвища гора Українських Карпат? ( Гора Говерла - 2061 м = 2 км 061 м)

А найвища гора Карпат знаходиться у Словаччині - це Герлаховскі Штіт, її висота 2655м = 2 км 655м. Порівняйте висоту цих двох гір. ( На дошці фото гір)

2км 655м - 2 км 061 м = на 594 м - нижча Говерла

. Поміркуй і запиши, які проблеми природи Карпат зображено.

1. Неконтрольована вирубка лісу.

2. Браконьєрство.

1. Бліцвікторина «Карпати»

- У якій частині України розташовані Карпати?

- Яка найвища вершина Карпат? Яка її висота? (Говерла, 2061 м)

- Які річки беруть початок у Карпатах? (Дністер, Прут)

- Рідка корисна копалина чорного кольору, використовується як паливо, добувають у Карпатах. (Нафта)

- Як називається карпатська ялинка? (Смерека)

- Хвойний кущ, з деревини якого виготовляють олівці. (Ялівець)

- У якого дерева, що росте в Карпатах, м'які голчасті листочки? (Ялиця)

- Назвіть заповідники Карпат. (Карпатський, Горгани)

- Будівельний матеріал, який добувають у Закарпатті. (Сосна)

- Риба, поширена в річках Карпатських гір. (Форель)

- Озеро в Карпатах. (Синевир)

- Розвинута галузь у Карпатах. (Вівчарство)

- Пасовища у Карпатських горах. (Полонини) 

«Україна - незалежна, демократична, правова держава»

(З використанням технології критичного мислення та інтерактивних технологій)

Тема. Україна - незалежна, демократична, правова держава

(З використанням технології критичного мислення та інтерактивних технологій)

Мета: формувати предметні компетентності: ознайомити учнів з поняттями «незалежна», «демократична», «правова» держава; виховувати почуття патріотизму, національної гідності;

формувати ключові компетентності: вчити аналізувати навчальну інформацію, формулювати власну думку, доводити її, аргументувати, збагачувати власний соціальний досвід; розвивати критичне мислення, проявляти зацікавленість у навчанні; здійснювати комунікацію в малій групі, вчити виявляти громадську позицію у ставленні до людей, до самого себе.

Тип уроку: інтегрований урок

Обладнання: Конституція України, тлумачний словник, відеокліп, український вінок, картки з текстом та завданнями, карти України, презентація

Хід уроку

І.Організація класу. Психологічна настанова «До успіху»

Не просто слухати,а чути.
Не просто дивитися,а бачити.
Не просто відповідати,а міркувати
Дружно і плідно працювати.

Психоформула.

II. Актуалізація опорних знань

1.Створення проблемної ситуації (проблемне навчання)

- Наш урок ми почнемо з музичного кліпу на пісню Тараса Петриненка (Т.Петриненко «Україна»)

- Ваша задача:прослухати,подивитися,проаналізувати і сказати, про яку країну йдеться мова в цьому кліпі. Свою відповідь потім обґрунтувати. (1-й куплет пісні)

- Я почула ваші умовисновки, а зараз дослухаємо приспів цієї пісні.

- Чи так само, як ви, вважає автор? (Звучить приспів)

- До речі пісня Т.Петриненка так і називається «Україна»

Читання акровірша і загадки.

У всіх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай,

Рідніша їм своя пустиня,

Аніж земний в чужині край.

Їм красить все їх рідний край.

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, без Батьківщини.

М. Чернявський

Мотивація.

Гість , ваш одноліток з Великобританії .

Він хоче дізнатися про нашу країну.

Що ми можемо розповісти йому про нашу державу?

2.Метод «Асоціативний кущ»(Технологія «Критичне мислення»)

- Один римський філософ сказав:»Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона твоя.»

- А які асоціації виникають у вас зі словом Україна? (слайд 1)

- Підберіть синоніми до слова Україна. (Батьківщина, рідний край, земля батьків)

3.Метод «Рольова гра» (Технологія «Критичне мислення»)

- А якого роду слово Україна?

- Я запрошую вийти всіх дівчат класу і побути в ролі нашої неньки України. Передаючи цей вінок, скажіть від імені України по одному слову:»Яка ти?»

( рідна, найдорожча, квітуча, прекрасна, привітна, щедра, хлібосольна...)

- Хлопці, подаруйте оплески нашим дівчатам красуням.

  • Робота з картою України.

Подивіться уважно на карту України і пригадайте, з якими державами межує наша країна (відповіді дітей).

Найближчим і найкращим сусідом для нас завжди була Росія, але найбільше болю завдає ця країна нам зараз. Наші відважні воїни, із зброєю в руках, захищають нашу незалежність на сході України. І ми повині шанувати і поважати цих героїв сьогодення.

4.Технологія «Мнемотехніка»

- Про неймовірну красу України написано дуже багато віршів. Послухайте один із них. (Читання напам'ять вчителем) (слайд 2)

Україна - рідний край.

Поле, річка, синій гай.

Любо стежкою іти -

Тут живемо я і ти!

- Чи є якісь незрозумілі для вас слова? (Виразне читання учнем)

- Давайте деякі слова замінимо художніми образами, які допоможуть швидше запам'ятати цей вірш. (слайд 3)

- Придивіться уважно до фотографії, яка замінила у вірші слова «рідний край».

- Можливо хтось здогадався, чому я звернула на неї особливу увагу?

(Фото центру міста Кременчук - нашої малої Батьківщини) (слайд 4)

III. Вивчення нового матеріалу

1.Оголошення теми уроку та очікуваних результатів

Прийом «Знаємо - хочемо знати - дізналися» (Технологія «Критичне мислення») (слайд 5)

- Те, що ми знали про нашу Україну, ми повторили. А ось про що хочемо знати, ви дізнаєтесь з нашої нової теми.

- Озвучте її. (Україна - незалежна, демократична, правова держава) (слайд 6)

- Так що ми повинні з'ясувати сьогодні на уроці? (Чому нашу державу називають незалежною, демократичною, правовою?)

- Тоді постає питання, що ми очікуємо від цього уроку? (слайд 7)

1.Ознайомитися з поняттями « незалежна»,»демократична»,»правова» держава.

2.Аналізувати навчальну інформацію.

3.Вчитися формулювати і доводити власну думку, аргументувати її.

4.Збагачувати власний досвід.

2.Прийом «Прогнозування» змісту статті за її назвою. (Технологія «Критичне мислення»)

- І почнемо ми зі словникової роботи. Спробуємо пояснити,що означають ці слова. Нам допоможе тлумачний словник. (У дітей на картках)

А) Словникова робота (слайд 8)

Незалежність - ?

Правова держава - ?

Демократія - ?

- Так поясніть, що означає кожне слово?

- Прочитайте назву статті, над якою ми будемо працювати.

- Яким буде ваш прогноз, про що йтиме мова у цій статті?

- Ми перевіримо наші очікування, прочитавши цю статтю.

Б) Читання статті

- Чи виправдалися наші очікування, як ви вважаєте? Обґрунтуйте.

Фізкультхвилинка (слайд 9)

3.Прийом «Читання із маркуванням тексту» (Технологія «Критичне мислення»)

- Я пропоную вам самостійно прочитати статтю і зробити маркування на полях. Нагадую,що знаком «+» позначаємо відому для вас інформацію,а знаком «-« те,що невідомо.

А) Самостійна робота над статтею.

- Яка інформація була вже відома?

- Що було невідомим?

Б) Підсумкова бесіда з відкритими та закритими запитаннями (Технологія «Критичне мислення»)

- Ця інформація важлива для вас: так чи ні?

- Чим корисна ця інформація для нас, сучасних людей? Обґрунтуйте відповідь.

Гра «Чарівна скринька».

У скриньці - дзеркало, патріотичний браслет, слова «свобода». Конституція і ін.

Що є цінностями демократії ?

(Скринька у вчителя).

- Як ви зрозуміли слова «Україна - незалежна держава?»

- А чому Україну вважають демократичною державою?

- Україна - правова держава. Це як пояснити?

IV. Закріплення вивченого

1.Тест на встановлення відповідності. (Технологія «Критичне мислення») (слайд 10) Самостійна робота

- Перед вами тест на встановлення відповідності. Розставте в правильному порядку елементи з правої частини відповідно до елементів лівої частини.

1. Україна - незалежна держава.

2. бо джерелом влади є народ. Народ обирає народних депутатів.

1. тому всі громадяни мають права й обов'язки. Основним законом є Конституція України.


2. Україна - демократична держава,

3. Україна - правова держава,

3. Державними символами України є Державний Герб, Державний Гімн, Державний Прапор.

- Перевірка: 1)3; 2)2; 3)1. Обгрунтуйте відповіді.

2.Робота в малих групах (інтерактивна вправа) (слайд 12, 13)

- А тепер попрацюємо в парах. З'єднайте лініями частини прислів'їв. Оберіть одне прислів'я і поясніть, як ви розумієте його значення. (Відповіді дітей)

Де рідний край, не так світить і сонце.

У чужій сторонці там і під ялинкою рай.

Навіть у птахів немає народу.

Кожна рослина є батьківщина.

Без мови на своєму корені росте.

Робота в групах:

V. Рефлексія

1. Прийом «Знаємо - хочемо знати - дізналися» (Технологія «Критичне мислення»)(слайд 14)

- А тепер повертаємося до наших очікуваних результатів. (слайд 15)

- Яка інформація була головною? Про що дізналися?

- Чи з усіма завданнями впоралися?

2. Виступ вчителя

У всьому світі кожен зна!

Є Батьківщина лиш одна.

І в нас вона одна - єдина.

Це наша славна ... (Україна!)

VІ. Домашнє завдання (відповідно до власних уподобань учнів)

(слайд 16) (особистісно - зорієнтоване навчання)

А) Створити малюнок «Моя Україна в майбутньому»

Б) Написати міні - твір «Якою я бачу свою країну в майбутньому»

В) Написати листа Президенту України.

Цікава екскурсія до Станції юних техніків.

Конкурс "Розумники та розумниці."

Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати